30 Aralık 2012 Pazar

E-Ticaret Sistemleri

E-Ticaret, mal ve hizmetlerin tanıtım, satış, dağıtım takibi ve ödeme işlemlerinin bilgisayar ağları üzerinden yapılmasıdır. E-ticaret, ürün ve hizmet sağlayıcılar, özellikle KOBİ lere, pazarlara ve tüketiciye ulaşma konusunda büyük imkanlar sağlamaktadır. e ticaret, şirket ile hedef kitlesi arasında doğrudan ilişki, pazarlama faaliyetleri için etkin bilgi, hızlı ve düşük maliyetli operasyon, küresel pazarlara erişim, 24 saat hizmet ve anında satış imkanları sağlayarak firmaların pazarda hızla yer edinip büyümelerini olanaklı kılmaktadır. Normal koşullarda ortalama 10 yıl alan markalaşma süreci, eticaret sayesinde 2 yıla inmiş durumdadır. Bugün dünyanın büyük şirketleri arasında  bundan birkaç yıl önce kurulmuş olan onlarca e-şirket yer almaktadır.

Türkiye de internet kullanımının hızla atmasına paralel olarak E-Ticaret hacmi her sene %100 dolayında artmaktadır.

E-Ticaret dünyasının olanaklarından yararlanmak isteyen şirketler bunu kolayca, 5 adımda gerçekleştirebilirler:

1- Yeni web sitesinin yaratılması ya da mevcut sitenin  tasarımının ve yazılımının E-Ticaret için hazırlanması,
2- Güvenlik için gerekli çalışmaların yapılması ve SSL sertifikasının alınması,
3- Bankalara Sanal POS başvurusunun yapılması,
4- Sanal POS un web sitesine entegrasyonu, 
5- E-Ticaret sisteminin test edilmesi ve sitenin yayına açılması.


1- Yeni web sitesinin yaratılması ya da mevcut sitenin  tasarımının ve yazılımının E-Ticaret için hazırlanması
Web siteniz için alan adı (domain ) almanız gerekiyor. Alacağınız alan adının hatırda kalır kolayca söylenebilir ve yazılabilir olmasına dikkat edin.
Alan adı alındıktan sonra, web sitenize özelliğine göre barındırma hizmeti sağlanmalıdır, Webzane Bilişim kadrosunun yeterliliği ve kurumsallık düzeyi, 7/24 destek hizmeti tercihiniz olabilir.
E-Ticaret sitenizi hazırlatmak için yazılım ve hosting hizmetini bir arada sunun Webzane Bilişim size bu konularda her türlü desteği sağlamaktadır.

2- Güvenlik için gerekli çalışmaların yapılması ve SSL sertifikasının alınması
Webzane Bilişim SSL sertifika hizmeti vermektedir ve sizi SSL sertifikası kurulumu ile uğraşmaktan kurtaracaktır.
SSL sertifikası alışveriş sırasında kart bilgilerinin internet üzerindeki iletişimini şifreleyerek güvenlik sağlar.
Eğer SSL kurulumunu yapmak istemiyorsanız bankaların SSL sertifikalarını paylaşımlı olarak kullandırdıkları Güvenli Ödeme Sayfalarını tercih edebilirsiniz.
Güvenlik açısından kredi kartı numarasını, son kullanma tarihini ve 3 haneli güvenlik kodunu  E-Ticaret sistemi veri tabanında tutmayınız. E-Ticaret sitelerinde alınması gereken güvenlik önlemleri hakkında aşağıdaki linkteki PCI standartlarına uyumluluk dokümanını inceleyiniz.
PCI standartlarına uyumluluk dokümanını…
3- Bankalara Sanal POS başvurusu yapılması
Sanal POS, fiziksel pos cihazlarının fonksiyonlarını E-Ticaret dünyasında gerçekleştiren sistemlerin adıdır. Sanal POS, internette alışveriş yapan müşterilerin ödemeleri ile ilgili provizyon, fon transferi, gün sonu işlemleri, sahtekarlık kontrolleri gibi fonksiyonları yerine getirmektedir.

Sanal POS başvurusu ile ilgili önemli konular.
1-Bazı bankalar internetten başvuru kabul ederken, bazı bankalarda Sanal POS başvurusu banka şubelerine yapılır.  Bankaların bu hizmet karşılığında aldıkları  Sanal POS kullanım ücreti vardır. Bu ücreti başvuru sırasında öğrenebilirsiniz.
2-Başvuru için gerekli belgeler şirket türüne göre farklılaşmakta ve şunları içermektedir:
3-Şahıs ortaklı firma için belgeler, vergi levhası ve nüfus cüzdanı örneği, imza sirküleri, ortaklık sözleşmesi veya bağlı bulunan esnaf odalarından verilecek faaliyet belgelerdir.  Ticari ortaklı firma için gerekli belgeler ise, firma kuruluş ticaret sicil gazetesi fotokopisi, vergi levhası ve imza sirküleri belgeleridir. Bankalar bunlara ek başka belgeler de  isteyebilirler.
4-Başvurusu kabul edilen firmanın banka ile “Sanal POS Üye İşyeri Sözleşmesi”ni imzalaması gerekmektedir. Komisyon oranları ve fonların hesaba geçiş süreleri ile ilgili şartlar da bu sözleşmede tanımlanır.
5-Başvurunun banka tarafında onaylanma sürecinde alışveriş sitenizin çalışan hali banka tarafından kontrol edilecektir. Bu  sebeple başvuru yapmadan önce E-Ticaret sitenizin kontrol amaçlı gezilebilir  halde olması ve SSL sertifikasının yüklü olması gerekmektedir. Banka onay sürecinde ticari geçmişinizi kontrol edecek gerekli görürse ofisinizi ziyaret ekmek isteyecektir. Bu ziyaret esnasında E-Ticaret de yapmak istediklerinizi ve sisteminizi banka yetkililerine güven verecek şekilde anlatmalısınız.

Onaylama sürecinde sitenizde aşağıdaki kontroller yapılabilir.
1-İşyerinin sitesinde ürünler, ürün katalogu ve alışveriş sepeti bulunmaktamıdır?
2-İşyerinin sitesindeki linkler çalışmaktamıdır?
3-Sitede yer alan logo ve markalar ile ilgili firmanın yetkileri varmıdır?
4-İşyerinin web sitesinde tüketici hakları (iade, iptal ve garanti koşulları) konusundaki içerik varmıdır?
5-Teslimat a ilişkin bilgiler yer almaktamıdır?
6-İşyeri sitesinde “gizlilik taahhüdü ve güvenlik politikası” varmıdır?
7-İşyerinin sitesinde sattığı ürünler Türk kanunlarına uygun mudur? (Örnek vermek gerekirse; porno, kumar, uyuşturucu ve ateşli silah gibi fiziksel dünyada yasak olan tüm ürünlerin satışı Türk Kanunları na göre özel hükümlere tabidir.)
8-İşyeri sattığı ürünlere ilişkin tam açıklamaları sitesine koymuş mudur? (Örnek; 120 voltluk bir ürünü Avrupa dan alan bir kişi ürünü teslim aldığında itiraz edecektir.)
9-İşyeri adı, adresi, telefon ve faks numarası ile e-mail adres(ler)i sitede yar almakta mıdır?
10-İşyeri birden fazla sitesinde aynı Sanal POS ile satış yapacak mıdır?
11-İşyeri döviz ile satış yapacak mıdır? Yapacaksa satış kuru nedir? Örnek; Türkiye de USD ile satış yapan birinin TL ye dönüşümler sonucunda kart sahibi ekstresine farklı tutarlar gideceğini bilmesi ve kart sahibine gerekli uyarıları yapması gerekmektedir.
12-Döviz üzerinden satış yapacak işyeri müşterilerine TL olarak fiyat göstermekte midir?

4- Sanal POS un web sitesine entegrasyonu
Sanal POS onayının ardından Sanal POS hesabınız tanımlanır. Tanım yapılır yapılmaz bildirmiş olduğunuz e-mail adresiniz ve telefon numaranız üzerinden sizinle irtibata geçilerek entegrasyon için gerekli bilgiler iletilir.  Tanımlanan kullanıcı adını ve şifreyi kullanarak bankanın Sanal POS sayfalarına giriş yaparak gerekli teknik bilgi ve yazılımları indirebilirsiniz.
İndirdiğiniz yazılımları sunucunuza kurduktan sonra işlem geçirmeye başlayabilirsiniz. Bu etap, sisteminiz ile gerçekleştirmek istediğiniz entegrasyonun boyutlarına göre 15- 20 dakikadan 4- 5 saate kadar sürebilir.

5- E-Ticaret sisteminin test edilmesi ve sitenin yayına açılması
Sanal POS entegrasyonunu tamamladıktan sonra ilk testleri kendi kredi kartlarınızla yapın. Müşterilerinizin sitenizde alış veriş yaparken ne tür hatalar ile karşılaşabileceklerini test etmenin en iyi yöntemi budur. Sitenizden bir ürün satın alın ve bu tutarın kredi kartınızdan düştüğünü, ertesi gün firmanızın ticari hesabına bu tutarın geçtiğini kontrol edin. Yaptığınız işlemi Sanal POS üzerinden iade edin ve bu tutarında ticari hesabınızdan çıktığını ve kredi kartınıza iade edildiğini kontrol edin. Bunun gibi 3D Secure ve taksitli işlem testlerini de yapın. Eğer birden fazla kart için taksit imkanı sunuyorsanız her bankanın kredi kartı ile deneme yapın.
Bu adımları başarı ile gerçekleştirdikten sonra sanal işyerinizin kapılarını müşterilere açmak için teknik olarak hazırsınız. Bu teknik çalışmalara paralel olarak satılan malların müşteriye doğru ve hızlı bir şekilde ulaştırılmasını sağlayacak süreçleriniz ve ödemelerde sahtekârlık risklerini kontrol altına alacak sipariş filtreleme süreçlerinizi kurmuş olmanız sanal dünyanın iş olanaklarından başarı ile yararlanmanızı sağlayacaktır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder